Årets läsbiografier

Skönlitteratur har varit grunden i sva-undervisningen. Vi har läst gemensamma böcker, noveller och dikter som vi sedan har bearbetat på olika sätt skriftligt eller muntligt. Under läsåret har eleverna också succesivt skolats in i att bli självständiga läsare. Den individuella läsningen har följts upp enskilt eller i grupp.
Vi har även haft återkommande miniprov/närläsningsprov  som eleverna har gjort enskilt/ i par eller i smågrupper.
Vill du läsa elevernas läsbiografier och deras egna tankar om läsåret där skönlitteraturen är navet i sva-undervisningen så följ länken här:
Elevernas läsbiografier

 

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmailFacebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedinmail

En reaktion på “Årets läsbiografier

  1. Vilka underbara reflektioner! Blir alldeles varm i hjärtat då jag läser elevernas tankar kring läsning och vad det har betytt för dem och deras språkutveckling. Några av dessa elever går nu i min SVA01-kurs. Det var så roligt för under de inledande passen så stod jag och predikade om läsningens betydelse och dina gamla elever satt bara och nickade och tänkte säkert ”Ja…berätta något nytt liksom” 🙂 Känns jätteroligt men samtidigt pirrigt eftersom de är vana vid en så högklassig litteraturundervisning!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *