Flicka försvunnen av Sara Lövestam

flicka-forsvunnen

”Jag älskar boken men hatar slutet”  sa Ali när det överraskandet slutet blev uppenbart för honom, Flicka försvunnen handlar om Kouplan som har flytt från Iran. Han är ung och utan pengar och jobb men mycket intelligent. Han lyckas få ett jobb som handlar om att leta efter ett försvunnet barn. Aktuella ämnen i boken är ensamkommandes situation, psykisk ohälsa och utanförskap.

Vi läste boken högt och eleverna lyssnade utan egen text. Det handlade om att lyssna och skriva stödanteckningar på egen tankekarta. Den fungerade sedan som stöd vid samtalen som alltid avslutade lektionen. Då fick eleverna möjlighet att lyfta sina tankar och frågor. På baksidan av tankekarta hade vi en logg där vi med jämna mellanrum under läsningen lyfte frågor som eleverna först enskilt fick reflektera över och som vi sedan valde att lyfta i helgrupp. En fråga som väckte mycket engagemang var frågan Vad har hänt Julia? Det finns ett mycket chockerande slut som väckte starka känslor. Först alldeles tyst och sedan en orkan av röster. Häftigt som lärare att vara delaktig i! Under läsningen vävde vi också in andra texttyper  som en elevproducerad insändare om varför socialen tar barn från anhöriga och utdrag ur reportageboken De förklädda flickorna i Kabul. Många elever kände starkt igen sig!




FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail

2 svar på ”Flicka försvunnen av Sara Lövestam

  1. Är sugen på att testa denna bok! Vilken nivå bedömer du att den passar bäst till?

    • En underbar bok att gemensamt högläsa för att behålla den starka vändpunkten! Språknivå 4-6 med stöttning av enskild tankekarta rekommenderas.

Lämna ett svar till Ulla Myllymäki Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *