En rasande eld (Andreas Norman)

9789174293500_200x_en-rasande-eld_pocket

En rasande eld är en spänningsroman om ett nytt antiterrorsamarbete i Europa. Information om detta topphemliga och kontroversiella förslag finns på ett usb-minne som Carina Dymek vid svenska UD får av en för henne okänd man efter ett möte i Bryssel. I samma stund som hon påtalar innehållet för sin chef förlorar hon sitt jobb och står anklagad för något hon inte har en aning om. För att rentvå sig själv måste hon nu hitta mannen som gav henne usb-minnet – något som visar sig vara både invecklat och livsfarligt. Säkerhetspolisen kopplas in men vem övervakar vem? Vilka är indragna i detta internationella säkerhetspolitiska spel och varför?

En rasande eld läste jag med en årkurs 2 på SA i samband med att de arbetade med ett ämnesövergripande projekt om EU. Jag hade tillgång både till en klassuppsättning och ljudboken, vilket gjorde att jag kunde lyssna på vissa avsnitt i helklass. Detta underlättade eftersom boken är ganska lång (knappt 500 sidor). Arbetsgång:

 

 

  1. Vi läser till och med sida 128 (kapitel 1-9). I smågrupper ansvarar eleverna för att presentera det vi vet om
    • Carina
    • Jamal
    • UD
    • Bryssel
    • Jean
    • Bente Jensen
    • Johan Eriksson
    • Greger
    • Mordet
  2. Alla elever får en lapp där en liten del av händelseförloppet står nerskrivet. Uppgiften blir att sedan ställa sig på rad så att handlingen framkommer tydligt i kronologisk ordning när alla läser upp sin lapp.
  3. Vi diskuterar tillsammans vad vi tror om fortsättningen och varför.
  4. Vi lyssnar på kapitel 10 gemensamt
  5. Individuell läsning fram till sida 128
  6. Yeopardy- lik grupptävling (mer info under metodtips: gott och blandat): en-rasande-eld
  7. Boksamtal efter avslutad läsning och en avslutande 1,X,2-quiz på resterande del av romanen.

 

FacebooktwitterpinterestlinkedinmailFacebooktwitterpinterestlinkedinmail

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *